بیانیهای با عنوان بیانیه 222 نفر از افراد سیاسی ـ فرهنگی و دانشگاهی در مورد رویدادها و بازداشتهای اخیر خطاب به سران قوای سهگانه منتشر شد.به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این بیانیه با اشاره به ناآرامیهای هفتههای اخیر در تهران و برخی شهرستانها و بازداشت جمعی از دانشجویان و فعالان سیاسی از جمله تقی رحمانی، هدی صابر، امیر طیرانی، رضا علیجانی، علی اکرمی، مهدی امینی زاده، عبدالله مؤمنی و محسن سازگارا، این امر عموما برخلاف موازین و شؤون اسلامی خوانده شده است.نویسندگان این بیانیه ضمن اعتراض به آنچه که رفتارهای خشونتآمیز خواندهاند، در این زمینه از حملهی لباس شخصیها به کوی دانشگاه و خوابگاههای دانشجویان شهید بهشتی و علامه طباطبایی و . . . همچنین حمله به دانشگاهها و خوابگاههای شهرستانهای مختلف کشور یاد کرده و آن را تهدید کنندهی امنیت و ناقض انسانی حقوق شهروندان دانسته و خاطرنشان کردهاند که ادامهی این اقدامات، خود عامل مهمی در افزایش خشونت و تضعیف قدرت ملی و مستمسک دخالت خارجی است.نویسندگان این بیانیه با ادعای این که بخش کثیری از این افراد در محل کار یا منزل و مستقل از درگیریهای موجود دستگیر شدهاند، هیچ گونه ارتباطی با حوادث اخیر نداشتهاند، نسبت به روند بازجویی و وضعیت جسمی و روانی بازداشت شدگان ابراز نگرانی جدی کردهاند.نویسندگان این بیانیه خواستار توقف آنچه آن را بازداشت غیرقانونی دانشجویان و فعالان سیاسی خواندند و نیز آزادی کلیهی افراد بازداشت شده، شدند.در این بیانیه آمده است: در صورتی که مقامات قضایی، مستنداتی مبنی بر اتهامات بازداشت شدگان در اختیار دارند، با تفهیم به موقع اتهامات مطابق قانون نسبت به رسیدگی اتهامات و تشکیل دادگاه علنی مطابق اصل 168 قانون اساسی با حضور وکیل و هیأت منصفه سریعا اقدام شود. در این صورت بازداشت شدگان تا تشکیل دادگاه رسیدگی به اتهامات امکان ملاقات منظم و مستمر وکلا و خانوادهها با بازداشت شدگان فراهم گردد.این بیانیه خواستار معرفی، محاکمه و مجازات عاملان اصلی ناآرامیها و آشوبهای اخیر و حمله کنندگان به افراد که منجر به ضرب و شتم آنان گردیده، شده است.نویسندگان این بیانیه در خاتمه خواستهاند: هیأتی مرکب از نمایندگان ریاست جمهوری و مجلس با افراد بازداشت شده، ملاقات و نحوهی برخورد با آنان را مورد بررسی قرار دهند.
حکاکی روی آثار و ابنیه واجد ارزش های فرهنگی و تاریخی جرم محسوب شده و مجرمان علاوه بر جبران خسارت، به حبس از یک تا 10 سال محکوم می شوند. مدیر دفتر حقوقی سازمان میراث فرهنگی کشور گفته: نوشتن یادگاری و حکاکی روی آثار و ابنیه تاریخی جرم محسوب شده و مطابق ماده 558 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) ،با مجرمان برخورد قانونی می شود.( میراث خبر)
وقتی برای نوشتن روی کاغذ معمولی آدم را چند سال حبس کنند باید هم برای نوشتن روی ابنیه تاریخی یک تا ده سال حبس ببرند...