۱۳۸۷ بهمن ۱۷, پنجشنبه

حمله برنامه ريزي شده به "بالاترين"‏

سايت "بالاترين" مشهورترين سايت وب 2 فارسی که به اشتراک گذاشتن لينک اخبار و گزارش هاي ديگر سايت ها و وبلاگ ها، و بحث در باره آن ها اختصاص دارد،روز سه شنبه مورد حمله هکرها قرار گرفت.
هکرها علاوه بر از کار انداختن سرور"بالاترين"،"دومين" آن را ربودند،و مديران"بالاترين" اعلام کردند که سرور اين سايت پرطرفدار وب 2 فارسی تا ساعت ها قابل دسترسي نخواهد بود.
عزیز آشفته يکي از مديران بالاترين در "فرندفيد" به کابران "بالاترين"اعلام کرد که حمله هکرها به بالاترين"کاملا برنامه ریزی شده بوده"،و هکرها "طبق لاگ دوشنبه شب به سرور دسترسی پیدا کردند یا از آن زمان حمله خود به بالاترين را شروع کرده اند."
به گفته وی هکرها ، "سرور بالاترين" را در شلوغ ترين ساعت کاري بعد از ظهر سه شنبه 15 بهمن هک کرده ، و کل هارد آن را پاک کردند، و تلاش کرده اند تا "حساب پي پال بالاترين" را نيز در اختیار بگیرند.
اين عضو مديريت سايت بالاترين با اشاره به وجود نسخه پشتيبان از محتواي بالاترين به کاربران و مخاطبان اين سايت وب 2 فارسي قول داد که مديران اين سايت در حال تلاش براي بازگرداندن "بالاترين" هستند ، و گفت که "دومين بالاترين" را نيز از هکرها پس خواهد گرفت.
وي همچنين گفت که مديران بالاترين براي بازسازی و بازگشت اين به روال عادي "به زمان" نياز دارند.
هنوز مشخصات هکرهايي که به بالاترين حمله کرده اند اعلام نشده و هکرها از معرفی خود يا ابراز درخواست و بيان انگيزه خود از هک "بالاترين" را اعلام نکرده اند.
هک سايت "بالاترين" اعتراض صدها وبلاگ نويس ايراني را برانگيخته است.وبلاگ نويسان مي گويند که "بالاترين نقطع عطفي در وب 2 فارسی است" ، و "حمايت از آن را حمايت از وب 2 فارسی می دانند."
بالاترين که براساس ايده سايت انگليسي زبان ديگ اما به فارسي فعاليت مي کند محل به اشتراک گذاشتن لينک ها و مطالب منتشر شده در وب فارسي است که در ان کاربران علاوه بر اشتراک لينک با استفاده از يک سيستم راي گيري و دادن امتياز دهي مثبت یا منفي به لينک هاي ارسالي آن ها را به عنوان "لينک داغ" روز انتخاب و به يکديگر معرفي مي کنند.
امکان بحث و دادن نظر از سوي کاربران براي هر لينک ارسالي در بالاترين برخلاف فضاي بسته در ايران بارها بحث هاي پردامنه اي ميان صدها کاربر در مورد مباحث ممنوعه در قوانين جاری و یا حتی عرف اجتماعی در ايران را به کابران بالاترين داده است.
اين امکان همان قدر که از سوي کاربران اينترنت و وبلاگ نويسان ايراني مورد استقابل قرار گرفته ، از سوي رسانه هاي وابسته به جمهوري اسلامي بارها مورد اعتراض و حمله قرار گرفته است.
شماري از وبلاگ نويسان ايراني از زمان هک بالاترين با قرار دادن لوگوي آن در وبلاگ هاي خود به نشانه اعتراض به هکرها حمايت خود از اين سايت را اعلام کرده اند.
اگرچه هکرها خود را معرفی نکرده اند اما برخي از وبلاگ نويسان مي گويند که هکرها احتمالا به "دستگاه سانسور جمهوري اسلامي" وابسته هستند یا از آن دستور گرفته اند.
سايت بالاترين تنها چند ماه پس از آغاز به کار چون 5 ميليون سايت و وبلاگ ديگر که در ايران فيلتر هستند،براي کاربران داخل ايران فيلتر شد اما وبگردها و وبلاگ نويسان ايراني در اثر سال ها دست و پنجه نرم کردن با فيلترينگ اکنون به استادان دور زدن فيلترينگ تبديل شده اند و به همين دليل بخش اصلي کاربران و مخاطبان بالاترين را به خود اختصاص داده اند.
رسانه شهروندان،نگرانی حاکمان
بنيانگذار اصلي بالاترين که از مرداد سال 85 فعاليت خود را در وب فارسي آغاز کرد ، مهدي يحيي نژاد برنده مدال برنز المپياد جهاني فيزيک در سال 1993 و دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف تهران است که فوق لیسانس خود در رشته فیزیک تجربی را در دانشگاه تورنتو ، و دکتراي فيزيک و بيوانفورماتيک را از دانشگاه ام آي تي دریافت کرده است.
يحيي نژاد که هم اکنون ساکن شمال کاليفرنيا است فوق دکترای بيوانفورماتيک را از دانشگاه استانفورد دریافت کرده است.
وي مرداد ماه گذشته در دو سالگي بالاترين به سايت صدای جهاني(گلوبال ويس) که به انعکاس اخبار وبلاگ نويسان دنیا اختصاص دارد گفت که " من بالاترین را در 16 ماه اوت سال 2006 راه انداختم.تا الان 300 هزار مطلب جدید در این سایت گذاشته شده و پنج میلیون رای و یک میلیون نظر هم به ثبت رسیده است. البته من موفقیت بالاترین را فراتر از این اعداد و ارقام براورد می کنم."
وي همچنين گفت "این سایت توسط خبرنگاران و بلاگرهای ایرانی و نیز خارجی خیلی زیاد خوانده می شود" و به همي دليل"بحث ها و گفتگوهایی که در این سایت صورت می گیرد در خیلی از کشورها و مناطق مختلف انعکاس چشمگیری داشته است."
به گفته یحيي نژاد سهم بلاگر های ایرانی در بالاترين "خیلی حائز اهمیت" است.وی تاکید کرده که "بلاگرها اکثریت بازدیدکنندگان فعال این سایت را تشکیل می دهند" و "بالاترین جایی است برای بلاگ های فارسی که بتوانند خوانندگان زیادی برای نوشته هایشان پیدا کنند."
او به بحث ها و نظراتی که در مورد لینک ها در بالاترين در مي گيرد را مهم مي داند و گفته "انتقادات و نظراتی که درباره مطالب بلاگ های بالاترین می دهند بیشتراوقات از نظراتی که درباره نسخه اصلی آن مطالب می دهند خیلی بیشتر است."
بنيانگذار بالاترين همچنين گفته که آطن سايت وب 2 فارسي "گامی روبه جلو برای رسانه های شهروندی به خصوص ایرانی بوده" است.
به گفته مهدي يحيي نژاد "ایران در زمینه رسانه های مردمی پیشرفت داشته چرا که از جمله کشورهایی است که وبلاگ ها در آن خیلی طرفدار پیدا کرده اند."
وي در عين حال تاکيد مي کند که به رغم گرايش گسترده ايرانيان به وبلاگ ها،ايران "برای نگه داشتن این ریتم خیلی دچار مشکل بوده است."
یحیي نژاد تاکيد کرده که "هر رسانه شهروندی باید با برگزاری سمینارها تقویت شده و از سوی بخش خصوصی حمایت شود.ولی در ایران چنین اتفاقی نیافتاده است."
برخي از مقامات جمهوري اسلامي بارها از اينترنت به عنوان"گرگ درنده" نامبرده، و برخي از نهادهاي حکومتي ادعا مي کنند که اينترنت و وب فارسي ابزاري براي "براندازي نرم" یا "وقوع انقلاب مخملي" در ايران است.
مقامات دولتي به همين بهانه نه تنها از رشد بخش خصوصي در بخش اينترنت و انحصار آن در دست موسساتي وابسته به برخي نهادهاي نظامي حمايت مي کنند بلکه از راه هاي مختلف از جمله"فيلترينگ"،"بازداشت و برخورد با وبلاگ نويسان"،"موازي سازي از جمله راه اندازي 10 هزار وبلاگ براي 10 هزار بسيجي"،و در ماه هاي اخير "وضع مجازات هايي چون مجازات سنگين زندان تا 15 سال براي برخي اتهامات اينترنتي"،و پيشنهاد مجازات اعدام براي برخي از مطالب منتشر شده در وبلاگ ها ، مي کوشند جلوی فعاليت آزادنه و طرح انتقادات کاربران اينترنت و وبلاگ نويسان ايراني بگيرند.


همين گزارش در روز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes