۱۳۸۴ آبان ۱۶, دوشنبه

ثبت نام از استشهاديون ادامه دارد:فرمان شهادت را چه کسي خواهد داد؟

با وجود آن که چند روز پيش غلامعلي حدادعادل رييس مجلس هفتم شرط حضور در همايش مردان آفتاب را، توقف ثبت نام از داوطلبان عمليات استشهادي اعلام کرد، ثبت نام از داوطلبان عمليات استشهادي در ايران هم چنان ادامه دارد. حدادعادل در حالي اين شرط را گذاشت که محمود احمدي نژاد پيش از آن در سخناني جنجالي در همايش ديگري اعلام کرده بود " بزودي شاهد دنياي بدون اسراييل خواهيم بود".
اظهارات احمدي نژاد با واکنش تند جهاني مواجه شد و حتي انتقادات فراواني را در داخل بر انگيخت. شايد همين واکنش ها بود که حدادعادل را واداشت تا به مسوولان ستاد بزرگداشت شهداي نهضت جهاني اسلام بگويد که براي پيشگيري از جنجالي تازه تنها به شرطي در همايش مردان آفتاب حاضر مي شود که از ثبت نام براي عمليات استشهادي خبري نباشد. اين البته يک روي سکه است چرا که تنها ساعاتي پس از اعلام نظر حداد، سخنگوي ستاد پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلام از ثبت نام داوطلبان جديد عمليات استشهادي توسط اين ستاد در روز عيد فطر خبر داد. محمد علي صمدي با اعلام اين خبر گفت: "اين ثبت نام در حاشيه برگزاري نماز عيد فطر در مصلاي امام خميني تهران و با مدارک شناسايي معتبر انجام خواهد شد."

با اين حال در دو روز گذشته برخي از چهره هاي تندرو راست اعلام کرده اند که ثبت نام از داوطلبان عمليات استشهادي بيشتر از هر چيز جنبه تبليغاتي دارد. مسعود ده نمکي يکي از نزديکان به گروه حزب الله ايران مي گويد: "طرح ثبت نام براي عمليات استشهادي يک عمليات رواني در مقابل اقدام تبليغاتي غرب عليه جمهوري اسلامي است." او به فشارهاي تبليغاتي غرب عليه ايران اشاره مي کند و با دفاع از طرح ثبت نام براي عمليات استشهادي مي گويد:‌ "فشار تبليغاتي را بايد با فشار تبليغاتي جواب داد." اما به گفته مسوولان ستاد پاسداشت شهداي جهاني اسلام، که يکي از حاميان اصلي ثبت نام از داوطلبان عمليات استشهادي است، تاکنون چهل هزار داوطلب اقدام به ثبت نام براي انجام عمليات استشهادي کرده اند. خبرهاي منتشر شده حکايت از آن دارد که قرارگاهي در اصفهان با نام "عاشقان شهادت" براي آموزش داوطلبان عمليات استشهادي راه اندازي شده است.

تروريست يا شهادت طلب

عمليات استشهادي، که جهانيان عنوان عمليات انتحاري را به آن داده اند، عملياتي است که در آن يک يا چند نفر با هدف نابودي هدف از پيش تعيين شده اي اقدام به انفجار بمب يا تير اندازي در نزديکترين فاصله نسبت به هدف مي کنند، با آنکه مي دانند هيچ شانسي براي زنده ماندن پس از انجام چنين عملياتي ندارند. معروف ترين روش اين گونه عمليات ها بستن بمب به خود و يا حمل اتومبيل هاي پر از مواد منفجره است. معمولا به دنبال انفجار بمب شخص حامل آن نيز کشته مي شود. اگر چه استفاده از چنين روش هايي در ايران سابقه اي تاريخي داشته و حتي برخي از تاريخ نويسان سابقه آن را به ياران حسن صباح نسبت مي دهند، اما در تاريخ معاصر ايران نخستين نمونه هاي استشهاديون در سال هاي پنجاه با فعاليت های چريکی ثبت شده که به مصداق روز همه اعضای مسلح گروه های چريک مخالف رژيم سلطنت با سيانوری زير زبان آماده پذيرش مرگ بودند.

وقتي فرمان تشکيل بسيج بيست ميليوني در روزهاي پس از انقلاب به وسيله آيت الله خميني صادر شد، برخي از جوانان بسيجي که راهي جبهه هاي جنگ شده بودند، به خاطر نبود امکانات نظامي کافي در برابر نيروهاي نظامي عراق، با بستن مواد منفجره به خود داوطلبانه به انجام عمليات استشهادي دست زدند. در همان روزها برخي از اعضاي سازمان مجاهدين خلق هم که به جنگ مسلحانه با سران جمهوري اسلامي رو آورده بودند با انجام عمليات هاي مشابهي به ترور برخي از سران حکومت پرداختند.

مشهورترين عمليات استشهادي تاريخ اما در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داد. در اين ماجرا که بزرگترين عمليات تروريستي تا امروز بوده چندين تن از مريدان اسامه بن لادن با ربودن هواپيماهاي مسافربري، از آن هواپيماها به عنوان بمب هاي زنده اي که پر از انسان بود استفاده کردند و به هدف هاي مختلف از جمله برج هاي دو قلو در نيويورک، هجوم بردند. اتفاقي که به گفته بسياري، به ورق خوردن برگي از تاريخ جهان انجاميد. تازه ترين موارد عمليات استشهادي در جريان تهاجم به نيرو هاي متحدين در عراق پس از صدام ديده مي شود. طرفداران صدام حسين، ديکتاتور عراق و نيروهاي ابو مصعب الزرقاوي کساني هستند که از چنين روشي براي ايجاد نا امني در عراق بهره گرفته اند.

آمادگي براي جنگي ديگر

اگر چه دور جديد ثبت نام از داوطلبان عمليات استشهادي در ايران از يک سال پيش و با عنوان اقدامي براي حمايت از مبارزان فلسطيني آغاز شد، اما همزماني آغاز ثبت نام و سازماندهي اين داوطلبان با تشديد بحران هسته اي ايران و افزايش فشار بين المللي بر جمهوري اسلامي، بسياري از ناظران سياسي را به اين نتيجه رساند که سران حکومت اسلامي احتمال حمله نظامي به ايران را بعيد نمي دانند. به گفته يک کارشناس سياسي مقامات حکومت اسلامي احتمال مقاومت در يک جنگ منظم را، در صورت وقوع، کم مي دانند از همين رو به سرعت درصدد سازماندهي داوطلبان استشهادي هستند تا در صورت هر حمله اي منافع امريکا را در داخل خاک ايران و در بسياري از کشورهاي ديگر مورد تهاجم قرار دهند. نظر اين کارشناس سياسي وقتي سنديت بيشتري مي يابد که سخنان چندي پيش علي لاريجاني دبير جديد شوراي عالي امنيت ملي مورد توجه قرار گيرد. او در اوج بحران مذاکرات هسته اي اعلام کرد که "در صورت تهديد نظامي بر عليه جمهوري اسلامي، منافع امريکا را در منطقه مورد تهديد قرار خواهيم داد."

با اين همه به گفته حسين الله کرم، يکي از سران انصار حزب الله و از مدافعان عمليات استشهادي، آنچه تحت عنوان ثبت نام و سازماندهي داوطلبان استشهادي در حال وقوع است از جانب نيرو هاي خودجوشي است که الله کرم از آنها به عنوان ان.جي.او يا همان سازمان هاي غير دولتي نام مي برد.

ارتش خصوصي

برخي ديگر از صاحب نظران سياسي در ايران اما نظر تازه اي را در باره ثبت نام از استشهاديون مطرح مي کنند. به گفته اين عده با وجود نيروهاي شبه نظامي بسيجي در ايران هيچ نيازي به تشکيل و سازماندهي استشهاديون وجود ندارد. آنها معتقدند بسيجيان در صورت به خطر افتادن حکومت اسلامي، اين امکان را دارند که به عمليات استشهادي بر عليه دشمنان خارجي دست بزنند، همان طور که در سال هاي نخست جنگ با عراق يه اين کار اقدام مي کردند. اين کارشناسان، هدف از ثبت نام و سازماندهي استشهاديون را راه اندازي تشکيلاتي به موازات نيروي مقاومت بسيج مي دانند که بيشتر از آنکه تحت امر رهبر جمهوري اسلامي باشد، از آيت الله مصباح يزدي رهبر معنوي نئوراديکال ها حرف شنوي خواهد داشت. اين نظر بخصوص زماني پر رنگ شد که چندي پيش نشريه پرتو سخن ارگان مريدان مصباح يزدي به نقل فرمانده قرار گاه عاشقان شهادت، محل آموزش داوطلبان استشهادي، نوشت: "هركس در هر لباس و در هر مقامي عليه اين شخصيت بزرگ اسلامي [آيت‌الله مصباح] موضع بگيرد، عليه اسلام موضع گرفته است." به نوشته همين نشريه اين فرمانده سپاهي که در جمع نيروهاي عمليات استشهادي در اصفهان سخن مي گفت، وظيفه اين نيروها را پاسخ به دشمنان مصباح دانسته است.

به گفته يک کارشناس سياسي در تهران "اگر به حاميان اصلي ثبت نام و سازماندهي داوطلبان استشهادي نگاه کنيم برخي ديگر از مريدان مصباح يزدي که در سپاه پاسداران عضويت دارند هم درميانشان ديده مي شود." او هم چنين بر اين نکته تأکيد مي کند که شاگردان مصباح "حالا هم دولت را به دست گرفته اند و هم مجلس را" و به نظر مي رسد درصددند "تا يک ارتش خصوصي هم ايجاد کنند. ارتشي که به ظاهر براي مبارزه با دشمن خارجي تشکيل مي شود اما در زمان مقتضي مصرف داخلي خواهد داشت و به عنوان بازوي نظامي طرفداران مصباح عمل خواهد کرد."

شايد همين نشانه هاست که پيش نگراني هايي را در بين برخي از نمايندگان نزديک به رهبر جمهوري اسلامي و از جمله غلامعلي حداد عادل به وجود آورده است. حدادعادل که از نزديکان به رهبري و از منسوبان اوست وقتي در برابر دعوت نامه ستاد بزرگداشت شهداي نهضت جهاني اسلام قرار گرفت، شرط حضورش را حذف بخش ثبت نام از داوطلبان استشهادي در همايش مورد نظر اعلام کرد. حداد هم چنين پيشنهاد داوطلبي عمليات استشهادي را هم رد کرده است. اگر چه برخي از سايت هاي خبري نزديک به دولت اين رفتار حداد را رفتاري هوشمندانه در برابر جنجال آفريني هاي غرب نام دادند، اما به نظر مي رسد او از اتفاقاتي زير پوستي در نهاد هاي نظامي ايران و دلبستگي برخي از فرماندهان به مصباح خبر دارد. به هر حال اگر بنابر انتخاب باشد، حدادعادل سربازي رهبر جمهوري اسلامي را بر هر چيزي ترجيح مي دهد، بر خلاف احمدي نژاد که امروز در مقام رياست جمهوري ارادت خود به مصباح يزدي را از هيچ کس پنهان نمي کند.

حسين الله کرم که يکي از حاميان احمدي نژاد چندي پيش در پاسخ به سوال يک خبرنگار که از او پرسيده بود: "به رغم وجود نيروي مقاومت بسيج، كه از داوطلبان مردمي براي مقابله با تجاوز دشمنان از سوي ولي فقيه تشكيل شده، و يكي از شيوه‌هاي مبتكرانه بسيج در دفاع مقدس بوده است، چه ضرورتي براي تشكيل نيروهاي موازي عمليات استشهادي كه هيچ‌گونه كنترل و نظارتي از سوي نظام اسلامي بر فعاليت‌هاي آنان وجود ندارد و امكان سوءاستفاده دشمنان از اشتباهات آگاهانه يا ناآگاهانه اين گروه‌ها وجود دارد"، گفت: "در حال حاضر، در حال گذار از شرايط Westphalia به Post Westphalia هستيم." آينده نشان مي دهد که منظور او از اين جمله چه بوده است.
...
انتشار؛روزآنلاین،16 آبان 1384

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes