۱۳۸۴ آبان ۱۵, یکشنبه

فرصتی برای گرفتن"میلیاردها تومان اعتراف"

بازگشت سردار نقدی به حکم احمدی نژاد
محمد رضا نقدی فرمانده پيشين حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی با حکم محمود احمدی نژاد به سمت رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. ناظران سیاسی انتصاب اخیر احمدی نژاد را گامی در جهت امنیتی کردن حوزه اقتصادی در کشور ارزیابی می کنند. و در عين حال معتقدند که با اين انتصاب رشته های اصلی قاچاق کالا که در اسکله های غيرمجاز يافته شده است بار ديگر به فراموشی خواهد رفت.

آگاهان معتقدند که پیشتر و با انتصاب بسياری از مقام های امنيتی و نظامی در راس وزارت خانه ها و استانداری ها و نهادهای مختلف روند امنیتی شدن حوزه های اجتماعی،فرهنگی و سیاسی از سوی احمدی نژاد آغاز شده بود. اینک انتصاب محمد رضا نقدی هم ، که بر اساس سوابقش یکی از معتقدان به برخوردهای خشونت آمیز و امنیتی با منتقدان حکومت اسلامی و یکی از بنیانگذاران دستگاه اطلاعات موازی درنخستین سال های ریاست جمهوری خاتمی است، می تواند گام دیگر احمدی نژاد برای گسترش نگاه امنیتی به حوزه اقتصاد تلقی شود.احمدی نژاد در حکمش خطاب به نقدی با اشاره به سوابق او آورده:" با توجه به سوابق ارزنده جنابعالی انتظار رفتار عادلانه و پیگیری دقیق و بدون تسامح در این عرصه وجود دارد".

محمد رضا نقدی که نامش نخستین بار در جریان پرونده غلامحسین کرباسچی و شهرداران مناطق بر سر زبان ها افتاد، یکی از آمران تهاجم به کوی دانشگاه در تیر ماه سال 78 و از جمله نخستین کسانی است که برخوردهای امنیتی، نظامی با اصلاح طلبان را ساماندهی کرد. او در ماجرای پرونده موسوم به شهرداران در جمع نمایندگان جناح راست مجلس گفته بود"اگر به من زمان بدهید میلیاردها تومان اعتراف از متهمان خواهم گرفت" . اندکی بعد البته معلوم شد که این سردار نظامی، شهرداران را در بازداشتگاه زیر زمینی وصال شخصا مورد شکنجه قرار داده و آنها را وادار به انجام اعترافاتی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی کرده است. به گفته ناظران، بازگشت نقدی که با حمایت احمدی نژاد صورت گرفته، به منزله دادن همان فرصتی است که او هفت سال پیش از همفکرانش در خواست کرده بود. وی در نامه ای خواستار آن شده بود که صد نفر اعدام شوند تا به کلی کشور از شر اصلاح طلبان خلاصی يابد.

از عراق تا تهران
محمد رضا نقدی درنجف به دنیا آمده و تا سال 58 در این شهر زندگی کرده و پس از آن به ایران آمده است.او از نخستین اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است که همزمان با جنگ ایران و عرا، به وسیله شیعیان تبعیدی عراقی و با حمایت جمهوری اسلامی شکل گرفت. نقدی دوره نظامی رادر اردوگاه های جنبش امل در لبنان گذراند و پس از مدتی به عضویت سپاه بدر در آمد. او پس از آن به سپاه قدس پیوست و برای انجام ماموریت های برون مرزی بارها به لبنان و سوریه اعزام شد. نقدی که با نام مستعار" شمس" در میان سپاهیان شناخته می شد، یکی از فرماندهان ارشد سپاه در جریان جنگ بالکان بود.او در سال 72 و در سی سالگی به فرماندهی حفاظت اطلاعات سپاه قدس منصوب شد و اندکی بعد نیز به فرماندهی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی ارتقا یافت.او در سال های نخست حضورش در حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، جمعی از نیروهای تندرو را از سپاه بدر،سپاه قدس و سپاه پاسداران به مجموعه تحت امر خود منتقل کرد و به این ترتیب حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی را به پایگاهی برای تندروی ها خود و همفکرانش بدل نمود.

افتضاح در پرونده شهرداران
در روزهای پس از دوم خرداد محمد رضا نقدی با همکاری مسعود صدرالاسلام، یکی از نیروهای امنیتی با نفوذ در نزد مقامات عالیرتبه کشور، برخورد با غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران سازندگی و شهرداران مناطق تهران را به عنوان حامیان انتخاباتی خاتمی در دستور کار خود قرار دادند.کلیه معاونان شهرداری تهران و شهرداران مناطق با حکم محسنی اژه ای رییس وقت مجتمع قضایی کارکنان دولت و توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در محل های کار خود بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل شدند.چند روز بعد نیز غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

اندکی پس از این ماجرا شهرداران مناطق که اعترافاتی برعلیه خود و کرباسچی کرده بودند، در کمیسیون های مجلس پنجم فاش کردند که در بازداشتگاه زیرزمینی وصال و تحت فشارهای روحی وشکنجه های جسمی وادار به اعترافات ساختگی بر علیه خود و کرباسچی شده اند.یکی از شهرداران ماجرای این بازداشتها و اعترافات را چنین روایت می کند:" بازداشتگاه ما وصال نام داشت و من در سلول 130 انفرادی بودم. محل سلول من چهار طبقه زیر زمین بود. از بلندگوی بازداشتگاه که در تمام سلولها صدای آن پخش می شد مدام یا صدای ضجه و گریه و روضه خوانی پخش می شد یا قرآن. وضع غذای بازداشتگاه هم بسیار نامطلوب بود و در مدت 65 روزی که من در انفرادی بودم همواره غذا یا تکه نانی خشک و چند خرما بود یا سوپی که بیشتر به آب گرم و گوجه و چند لوبیا شباهت داشت. شکنجه اصل ثابت تمامی بازجویی هایم بود، بازجوی من که خود را ایمان معرفی می کرد با کابل بر پشتم میزد و با هر ضربه یا زهرا و یا حسین میگفت. آقای نقدی در تمام جلسات شکنجه خود شخصا حضورداشت و همواره زیر ضربات کابل از من می خواست تا اعتراف کنم و کتبا بنویسم که با خانم ز- م منشی محل کارم روابط نامشروع داشته ام ".

اگرچه افشاگری شهرداران مناطق تهران توانست زمینه تبرئه ایشان را فراهم کند، اما کرباسچی در دادگاهی به ریاست محسنی اژه ای محاکمه و به زندان و انفصال از مشاغل دولتی محکوم شد. نقدی هم به مجلس پنجم رفت و در شرح چگونگی ورودش به پرونده شهرداران گفت که:[ روزی آقای رازینی ریاست محترم دادگستری تهران مرا به دفترش دعوت کرد. وقتی که رفتم ایشان توضیح دادند که پرونده ای هست که مربوط می شود به فساد مالی در شهرداری تهران و ابعاد مالی آن بسیار گسترده است .ما هم به دلایلی صلاح نمی دانیم که پرونده را به دست دیگر ضابطین ، همچون وزارت اطلاعات و اداره آگاهی بدهیم و می خواهیم این را به شما بسپاریم چرا که هم " بازداشتگاهی مطمئن" دارید و هم پرسنل تان امین هستند.آن روز من به آقا ی رازینی گفتم: ما آماده هستیم! ولی اگر به میدان بیاییم تا آخر هستیم مبادا شما در وسط کار بر اثر فشارهای سیاسی کنار بکشید.که آقای رازینی هم گفتند: نه اراده ما هم بر این است که این قضیه را جدی بگیریم و حتی مقام معظم رهبری هم فرموده اند که با این مفسده جدی برخورد شود].او بعد از این ماجرا،با اتکا به رابطه خود با مقامات عالیرتبه، هم چنان رییس حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی باقی ماند.

حکم الهی را اجرا می کنم

نقدی در کنار پست سازمانی خود از سال 72 به بعد یکی از سازمان دهندگان اصلی نیروهای تندرو مذهبی در شبکه حزب الله بود. نقش نقدی در ساماندهی هسته های حزب الله زمانی فاش شد که طرح ترور عبدالله نوری و عطا الله مها جرانی ناکام ماند و اندکی بعد جزییات آن به وسیله امیر فرشاد ابراهیمی، یکی از اعضای هسته های حزب الله و از عاملان حمله به عبدالله نوری، منتشر شد. در دادگاه روزنامه زن علیزاده طباطبایی حقوقدان شهادت داد که در هنگامه حمله به عبدالله نوری در هنگام برگزاری نماز جمعه نقدی را دیده که با لباس شخصی و عینک دودی فرماندهی مهاجمان را بر عهده داشته است. در حالی که نقدی ادعا کرده بود که در آن روز در مشهد بوده است. فائزه هاشمی هم مدرکی نشان داد که دروغ وی را فاش می کرد و نشان می داد که ساعت هشت صبح از مشهد بازگشته است. در ضمن شاهدانی که به دادگاه آورده بود در مقابل سئوالات خانم هاشمی جواب هائی دادند که همه را خنده انداخت و فاش کرد که وی دروغ می گوید.

با این همه نقدی چنان دوستان قدرتمندی در حکومت داشت که حتی افشای اقدامات غیر قانونی او در حمله به دو وزیر دولت هم نتواند او را از فرماندهی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به زیر بکشد.

اما وقتی در اوائل سال 81 خبرهایی جسته و گریخته مبنی بر بازداشت برخی از اعضای یک محفل تندروها که با انگیزه برخورد شخصی با فساد و فحشا تشکیل شده، و در نهایت به سرقت و قتل اقدام کرده بودند،منتشر شد خبرهایی نیز از دستگیری نقدی توسط کمیته ویژه ای در وزارت اطلاعات به بيرون درز کرد . بر اساس این خبرها که هرگز به طور رسمی تائيد نشد نقدی فرماندهی این محفل تندروها را نیز بر عهده داشت.این خیرها در کنار اظهارات خود نقدی که در ماجرای نشریه دانشجویی موج در سخنانی علنی اعلام کرده بود که:"اگر دادگاه حکم به مجازات دانشجویان را ندهد من خودم حکم الهی را اجرا خواهم کرد" ، و در همان زمان رهبر انقلاب در نماز جمعه به شدت آن را محکوم دانست و اعلام داشت بدون حکم دادگاه هيچ کس حق اجرای حکم ندارد، سرانجام موجب برکناری او از فرماندهی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی آماده شد گرچه که نزديکی وی به مقامات باعث گرديد که به عنوان فرمانده پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شود. به این ترتیب او نه تنها مجازات نشد،بلکه بار دیگر به پشت پرده برخوردهای امنیتی ـ نظامی با منتقدان و مخالفان بازگشت.

چرا نقدی باز گشت؟
سکوت نقدی تنها دو سال طول کشید.او در روزهای انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به صحنه آمد و به عنوان یکی از حامیان اصلی محمود احمدی نژاد، هسته های حزب اللهی را که خودش یکی از بنیانگزاران آن بود به حمایت از احمدی نژاد فرا خواند.او در همان روز های انتخابات و در جمع اعضای انصار حزب الله مشهد، عواقب انتخاب یک فرد از طبقه سرمایه دار را به عنوان رئیس جمهوری، متوجه خود مردم دانست و اظهار داشت :" این چه منطقی است که بعضی می‌گویند آنها که تاکنون در این مملکت دزدی کرده‌اند و از بیت المال خورده‌اند، اکنون دیگر سیر شده‌اند و برای کار کردن می‌‌آیند، این منطق از دیدگاه امام مطرود است. اگر فضای اجرایی کشور، فضای نفس پرستی باشد و با دانشمندان به گونه‌ای برخورد کنند که یا آنها خانه نشین شده و یا مجبور به ترک وطن شوند، ما نمی‌توانیم به پیشرفت و سازندگی اسلامی برسیم. "

سخنان او در سخنرانی های انتخاباتی و در حمایت از احمدی نژاد اگر چه ظاهری بر علیه تبعیض و فساد داشت، اما بیش از هر چیز بر سرمایه و سرمایه داران متمرکز بود.وقتی رییس قوه قضائیه ایران در سخنانی از روند خروج میلیاردها دلار از کشور انتقاد کرد، برخی از کارشناسان خطاب سخنان شاهرودی را، احمدی نژاد و دولت او دانستند چرا که تا همین جا و در عرض سه ماه گذشته سخنان و انتصاب های رییس جمهور آبادگر موجی از انتقال سرمایه ها را از کشور به راه انداخته است.با این همه به نظر می رسد که احمدی نژاد با انتصاب نقدی به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به جای باقر قاليباف که با حکم رييس جمهور سابق به اين سمت منصوب شده بود، به نوعی پاسخ شاهرودی را هم داده است.

نکته دیگری که ناظران سیاسی بر آن تاکید دارند این است که به گفته محمد باقر قالیباف رییس پیشین ستاد مبارزه با قاچاق و رقیب انتخاباتی احمدی نژاد، بیش از هفتاد در صد اسکله های نامریی که شاهراه ورود کالا به کشور هستند در اختیار نهادهای نظامی و از جمله سپاه پاسداران بزرگترین حامی احمدی نژاد در انتخابات است. آنها این پرسش را مطرح می کنند که آیا انتصاب نقدی باید به منزله رودر رویی با چنین نهادهایی تقی شود یا برعکس قرار است نقدی با توجه به سوابقش، برکار چنین نهادهایی سرپوش بگذارد و در عوض بخش خصوصی را که امروزه رقیب تازه یی به نام سپاه پاسداران پیدا کرده، تحت فشار های امنیتی به پذیرفتن شکست در مقابل سرمایه داری نظامی و سرداران قدرت و سرمایه وا دارد.
...
انتشار؛15 آبان 1384

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes