۱۳۸۸ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

دستگیری خانه به خانه چهره های سرشناس

گسترده ترین موج بازداشت ها در دو دهه اخیر

در حالی که روز دوشنبه صدها هزار ایرانی در تهران و شهرهای مختلف ضمن اعتراض به تخلفات انتخاباتی دولت حمایت خود از میرحسین موسوی را اعلام کردند، نیروهای امنیتی همچنان با هجوم به خانه های منتقدان و اصلاح طلبان شناخته شده آن ها را بازداشت می کنند.
این روند که از نیمه شب جمعه در تهران آغاز شده، تاکنون به بازداشت ده ها فعال سیاسی، اجتماعی، روزنامه نگار و دانشجو منجر شده است.
در 24 , 25 خرداد و در طی هجوم ماموران امنیتی به خانه فعالان سیاسی و مدنی در تهران، جهانبخش خانجانی سخنگوی وزارت کشور در دولت خاتمی و عضو حزب کارگزاران سازندگی بازداشت شد.
عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار و دبیر سرویس سیاسی چند روزنامه اصلاح طلب در سال های اخیر، و مهسا امر آبادی خبر نگار روزنامه اعتماد ملی نیز در منازل خود بازداشت شدند. گزارش ها حاکی است که ماموران قصد بازداشت مسعود باستانی روزنامه نگار و همر مهسا امر آبادی را نیز داشته اند اما وی در زمان هجوم ماموران در خانه نبوده است.
همزمان گروهی از ماموران به خانه علی مزروعی رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران هجوم برده و ضمن تفتیش خانه وی اظهار داشتند که حکم بازداشت فرزند وی حنیف مزروعی روزنامه نگار و وبلاگ نویس را با خود دارند.
خانه حمیدرضا جلایی پور استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت نیز روز گذشته مورد هجوم ماموران قرار گرفت. جلایی پور در مصابه ای با تلویزیون بی بی سی ضمن تائید هجوم ماموران به خانه اش گفت که پس از آنکه از ماموران حکم یا کارت شناسایی درخواست کرده وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و در داخل یک خودرو حبس کردند. به گفته جلایی پور ماموران پس از آن به خانه اش وارد شده و ضمن تفیش خانه فیش های تحقیقاتی و کامپیوتر و برخی دیگر از اموال منزلش را توقیف کرده و با خود برند. وی همچنین گفت که ماموران با نشان دادن یک حکم کلی به امضای سعید مرتضوی دادستان تهران که در آن اجازه داده بازداشت هرکسی به ماموران داده شده قصد بازداشت پسرش محمدرضا جلایی پور را داشتند اما وی در خانه نبود.
از شامگاه شنبه تاکنون برخی از چره های شاخص فعالان ملی - مذهبی از جمله هدی صابر، تقی رحمانی و رضا علیجانی روزنامه نگار هم بازداشت شدند، هر چند که ظاهرا این سه نفر، بعدا آزاد شده اند.
در اقدامی دیگر، ساعت سه بامداد یکشنبه ۲۴ خرداد مامورین در هجوم به خانه کیوان صمیمی مدیر مسئول نشریه توقیف شده"نامه" وی را بازداشت کرده و پس از آن با مراجعه به دفتر نشریه نامه کامپیوترهای این دفتر و مقداری کاغذ و اسناد موجود در دفتر این مجله را توقیف کرده و به همراه خود بردند.
همزمان نزدیکان به نهضت آزادی ایران می گویند که وزارت اطلاعات طی دو روز گدشته اقدام به بازداشت اعضای فعال شاخه جوانان نهضت آزادی ایران در تهران و سایر مناطق کشور کرده است. عماد بهاور، احمد افجه ای، علی مهرداد، سعید زراعت کار، روح الله شفیعی، محمدرضا احمدی نیا و مجتبی خندان اسامی بازداشت شدگان هستند.

گزارش های دیگر حاکی است که شاهین نوربخش، اشکان مجللی، علی پور خیری، علی نقط پور، عماد بهاور، حمید لطفی، میثم چره ور، مهدیه مینوی، مجتبی شایسته، فرهاد نصرالله پور و شماری دیگر از فعالان سیاسی نیز بازداشت شده اند.
در مشهد نیز مهدی عبایی، امیر اقتنایی و تنی چند از فعالان سیاسی عصر یک شنبه در مشهد بازداشت شده اند.
عصر یک شنبه و طی برگزاری جلسه ای در بیت آیت ا… شیرازی، پلیس امنیت مشهد با یورش به این محل جمعی از فعالان سیاسی حاضر در جلسه را دستگیر کرد. در میان دستگیر شدگان نام افرادی چون مهدی عبایی رییس شاخه ی خراسان رضوی حزب مشارکت ایران اسلامی و امیر اقتنایی مسئول شعبه ی خراسان سازمان ادوار تحکیم وحدت به چشم می خورد.
هنوز از سرنوشت مصطفی تاج زاده عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب که ساعت 1 و نیم بامداد شنبه در منزلش بازداشت شد، و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت خاتمی در سال های اصلاحات که همزمان دستگیر شد، خبری نیست. از احمد زید آبادی روزنامه نگار و دبیرکل سازمان ادوار تحکیم نیز از زمان بازداشتش در دو روز پیش تاکنون خبری به دست نیامده است.
یکی از نزدیکان مصطفی تاج زاده به روز گفت که در پیگیری های وکیل او مقامات رسمی از ارائه هرگونه جزئیاتی در مورد سرنوشت وی خودداری کرده و تنها ادعا کرده اند که تاج زاده را به اتهام دخالت در اعتراضات اخیر بازداشت کرده اند.

بازداشت دانشجویان
گزارش ها حاکی از بازداشت ده ها دانشجور در تهران و شهر های مختلف است. بازداشت دانشجویان پس از حمله همزمان یگان های ویژه و ماموران لباس شخصی که اکثر آنها از اعضای سپاه پاسداران بودند به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی و ضرب و شتم دانشجویان آغاز شده است.
در تهران در دو شبانه روز گذشته نیروهای امنیتی ضمن حمله به دانشگاه تهران و خوابگاه کوی دانشگاه نزدیک به 200 دانشجو را بازداشت کرده و با خود به بازداشتگاه های نامعلوم منتقل کرده اند.
منصور موسوی، وحید صرفی، امیر افضلی، حمید متولی زاده ادبیات، کاظم رحیمی، سامان کامکار، مرتضی رزم خواه، نیما رحیمی، محمد رضا حرآبادی، سینا چگینی، حسام کمانگر، سیاوش غلامی، خلیل کرمی، مسلم صالحی، سامان صاحب جلال، حامد روشنی، محمدرضا خداوردی، میلاد چگینی برخی از دانشجویانی هستند که در حمله یگان های ویژه و ماموران لباس شخصی به خوابگاه دانشجویان در کوی دانشگاه تهران بازداشت شده اند.
سایت دانشجویی بامداد خبر گزارش داد که حال سامان صاحب جلال یکی از دانشجویان وخیم گزارش شده و وی را پس از انتقال به بیمارستان شریعتی به مکانی نامعلوم منتقل شده است.
شمار دیگری از دانشجویان در شهرهای اصفهان، مشهد، بابل، گیلان و شیراز نیز در حمله یگان های ویژه به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی بازداشت شده اند.
...
همین گزارش در روز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes