۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

دستگیری انبوه منتقدان احمدی نژاد توسط دادستانی

معاون و مشاور خاتمی هم دستگیر شدند
بازداشت خانه به خانه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران که از بامداد شنبه همزمان با آغاز کودتای انتخاباتی آغاز شده است از بامداد سه شنبه و پس از راهپیمایی روز دوشنبه میلیون ها ایرانی در مخالفت با کودتاگران ابعاد جدیدی به خود گرفت و نیروهای امنیتی شماری دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و دانشجویان را در تهران و شهرهای دیگر ایران بازداشت کردند.
سعید حجاریان از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت که در اسفند سال 79 ترور شده بود از بازداشت شدگان شبانه روز گذشته است. چهار روز قبل از برگزاری انتخابات رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران در مصاحبه ای با هفته نامه صبح صادق ارگان دفتر سیاسی این نهاد به صراحت سعید حجاریان و میرحسین موسوی را متهم به طراحی انقلاب مخملی از طریق جنبش اجتماعی" کرده و گفته بود که سپاه هر حرکت اعتراض آمیزی را در نطفه خفه خواهد کرد.
محمد علی ابطحی، رئیس دفتر و معاون رئیس جمهوری در زمان محمد خاتمی و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات اخیر از دیگر بازداشت شدگان است. محسن امین زاده معاون وزارت خارجه در دوره خاتمی، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از دیگر اصلاح طلبان سرشناسی هستند که از دوشنبه شب تا عصر سه شنبه در منازل و محل کار خود خود بازداشت شدند.
روابط عمومی نهضت آزادی نیز روز سه شنبه خبر داد که محمد توسلی رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، عصر روز سه شنبه ۲۶ خرداد بازداشت شده است. بنابر اعلام نهضت آزادی "ماموران دادگاه انقلاب اسلامی با مراجعه به دفتر کار ایشان، بدون هرگونه تفهیم اتهام قضایی و یا در دست داشتن هرگونه حکم قضایی با عنوان کلی اقدام علیه امنیت ملی نسبت به بازداشت ایشان اقدام کردند و سپس منزل توسلی را مورد تفتیش و بازرسی قرار داده اند."
گزارش ها حاکی است ماموران قصد بازداشت ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی را نیز دارند. بنابر اعلام نهضت آزادی "ماموران یاد شده مقارن عصر سه شنبه بدون ارایه هرگونه توضیحی به منزل دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران نیز مراجعه کرده بودند که نامبرده به جهت بیماری در منزل حضور نداشت و ظاهرا تا این لحظه موفق به بازداشت ایشان نشده اند."
اخبار دیگری از بازداشت مجدد بهزاد نبوی عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی که جمعه شب نیز بازداشت اما یک شبانه روز بعد آزاد شده بود، حکایت دارد.
نیروهای امنیتی همچنین عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع حقوق بشر و از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران را بازداشت کرده اند. سلطانی در تابستان 84 نیز با حکم سعید مرتضوی دادستان تهران بازداشت و نزدیک به 220 روز در سلول انفرادی به سر برد اما در نهایت دادگاه اتهامات وارده از سوی دادستانی را رد و سلطانی را تبرئه کرد. همسر عبدالفتاح سلطانی به دویچه وله گفت که "چهارنفر با نام مراجعه‌کننده زنگ دفتر ایشان را می‌زنند و پس از ورود ضمن تفتیش دفتر کیس کامپیتر را هم با خود می‌برند." وی افزور "این افراد گفته‌اند آقای سلطانی را نزد قاضی حداد معاون امنیتی دادستان تهران می‌برند."
در همین حال سازمان دانش اموختگان ایران که دبیر کل آن احمد زید آبادی پیشتر بازداشت شده و تاکنون خبری از او در دست نیست، روز سه شنبه اعلام کرد که هادی کحال زاده دیگر عضو شورای مرکزی این سازمان بازداشت شده است. هادی کحال زاده که همچنین عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران نیز بوده است، نیمه شب گذشته و در منزلش بازداشت شده است. پیشتر نیز شش مامور امنیتی شامگاه دوشنبه با در دست داشتن حکم بازداشت هادی کحال زاده عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران به منزل وی مراجعه کرده بودند اما چون وی در خانه نبود موفق به دستگیریش نشده بودند و بنابر اعلام سازمان دانش آموختگان وسایل شخصی وی را توقیف کردند و همسر و فرزند خردسال وی را تهدید کرده اند.
حامد ایرانشاهی یکی دیگر از اعضای عضو سازمان دانش آموختگان ن در منزل روز سه شنبه در منزلش در اراک بازداشت شد.
از سوی دیگر، خبر بازداشت حسین زمان، خواننده پاپ و از اصلاح طلبان نزدیک به جبهه مشارکت نیز منتشر شده است.
ماموران امنیتی همچنین سعید الله بداشتی روزنامه نگار و فعال سیاسی را روز دوشنبه دستگیر کردند، و گزارش ها حکایت از آن دارد که تعداد روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان بازداشت شده بیش از شماری است که تاکنون اعلام شده است.
از بازداشت ها در شهرهای مختلف به دلیل قطع ارتباطات تلفنی، و اینترنت یا اخلال در شبکه های ارتباطی اطلاع دقیقی در دست نیست اما بازداشت حسین مجاهد از فعالان سیاسی در همدان تائید شده است. روز دوشنبه 6 نفر از افراد لباس شخصی با مراجعه به منزل حسین مجاهد دبیرکل حزب جامعه مدنی پس از تفتیش منزل وی را با خود به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

از تبریز هم خبر می رسد که جمعی از پزشکان و فعالان ملی و مذهبی و اعضای نهضت آزادی ایران واحد تبریز که جهت اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، اعتراض مسالمت آمیزی را از جلوی بیمارستان شمس، بدون دادن هیچگونه شعاری برگزار کرده بودند، به شدت از سوی نیروی انتظامی مورد حمله قرار گرفته و دستگیر شده اند.
خانمها ثابتی، شاملو و دکتر لعیا فرزدی، حجت الله امیری، دکتر پناهی، عباس پور اظهری، مهندس مجید جابری، امیر حسین جهانی، مهدی خدادادی، مهندس دادیزاده، روح الله رحیم پور، دکتر علی اشرف سلطانی آذر، دکتر سیف لو، دکتر شربیانلو، دکترغفار فرزدی، دکترغفارزاده، منصور غفاری، مهندس مهدی یار بهرامی، رحیم یاوری و یعقوب زاده از جمله بازداشت شدگان در تبریز هستند که زندان تبریز منتقل شده اند.
روح الله رحیم پور، و امیرحسین جهانی دو فعال دانشجویی هم در تبریز بازداشت شده اند، و از سرنوشت لیلا اسفاری و شماری دیگر از دانشجویان دانشگاه زنجان که گفته می شود از سوی ماموران اطلاعات احظار و بازداشت شده اند خبری تازه ای در دست نیست.
...
همین گزارش در روز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes