۱۳۸۲ مرداد ۷, سه‌شنبه

جعفر پناهی و متشکرم...

وقتی یک کارگردان جهانی که افتخار برای کشورش کسب کرده از تو بخواهد که از خودش به خودش خبر بدهی حتما آدم غمگین می شود که این سطر ها را پشت تلفن برایش بخواند.البته جعفر پناهی احتمالا چندی پیش و در آستانه ورودش به ایران وقتی در فرودگاه مهر آباد یک برگه بی نام و نشان را دیده که از او خواسته تا برای توضیح برخی مسایل به جایی مراجعه کند غمگین تر شده.این هم آن سطرها:
بر اساس گزارش « دانیل سان ژورژو» روزنامه نگار فرانسوی؛ جعفر پناهی سینماگر نامدار ایرانی، از سیزده ژوئیه تا بیست و سه ژوئیه در دو نوبت مورد بازجویی ماموران وزارت اطلاعات ایران قرار گرفته است. او می نویسد:« در بازجویی ها، ملیت سینماگرانی که پناهی با آنان در فستیوالهای جهانی مناسبات داشته است برای ماموران اطلاعاتی ایران از اهمیت برخوردار بوده که این نشان از یک پرونده سازی و اتهامات جعلی به این سینماگر بزرگ ایرانی است. وی در ساختمانی معروف به ساختمان سنگی در خیابان جردن تهران که به وزارت اطلاعات ایران تعلق دارد, در هر نوبت سه تا چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است و از وی خواسته شده تا پس از احضار به دادگاه پاسخ دهد که چرا در ایران فیلم های اصطلاحا سیاه و بدون مجوز می سازد. بودجه آن از کجا تامین می گردد. چگونه و به پیشنهاد چه افرادی فیلم «طلای سرخ» بدون مجوز به فستیوال کن فرانسه راه پیدا کرده است. به غیر از وی که شناخته شده ترین تهدید شده در مراکز امنیتی و اطلاعاتی ایران به شمار می آید، طی ماه گذشته بسیاری از سینماگران و هنرمندان از سوی این وزارتخانه در حصارهای اطلاعاتی قرار گرفته اند.«دانیل سان ژورژو» می نویسد: « پناهی فیلمساز و هنرمندی است که مسائل انسانی برایش در درجه نخست قرار دارد و از خودسانسوری متنفر است و همواره با نگاهی مستقل از وابستگی به هر گونه گرایش سیاسی کوشش کرده است بلندگوی واقعیت باشد. او امروز مورد توجه منتقدان سینمای جهان می باشد و سینماگری است که بخاطر خلاقیت های فوق العاده اش جوایز با اهمیت و بزرگی را از فستیوالهای جهانی فیلم بدست آورده است. بسیار دردناک است که او حالا در وضعیتی عادی زندگی را سپری نمی کند. وی می نویسد پس از بابک پیامی دیگر سینماگر شناخته شده این کشور که ماه گذشته در محل کار خود دستگیر و روانه بازداشتگاه شده بود، موارد متعددی از فشار بر روی سینماگر ایرانی مشاهده شده است که این موضوع باعث گردیده تا زندگی هنرمندان ایرانی سخت مورد مخاطره قرار گیرد.
تازه یکی می گفت که چنین برگه یی به دست کیارستمی هم رسیده.
به قول کیهان بدون شرح:یک وقت فکر نکنید که آن جا جای بدی است.نه اصلا خیلی هم خوب است احترام و عزت هم سر جایش.چند تا پرسش دوستانه و احوال پرسی و این که چی می کنی و ... بعضی ها می گویند اصلا این دعوت ها برای آن است که جلوی دعوت به آن زیر زمین را بگیرند.با این حساب یک جور هایی جعفر پناهی یک تشکر هم بدهکار می شود و دیگران هم همین طور.اگر این گمان درست باشد من هم یک تشکر بدهکارم که همین جا تشکر می کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes