۱۳۸۲ مرداد ۱۴, سه‌شنبه

نامه یی از جعفر پناهی

ریچارد پنیا، مدیر جشنواره نیو یورک، از جعفر پناهی دعوت کرده تا در این جشنواره که از 11 تا 27 مهر برگزار می‌شود شرکت کند. پنیا ضمن تمجید از طلای سرخ نوشته : ما باید از تو تشکر کنیم. تشکر به خاطر اینکه با هر فیلمت به ما یادآوری می‌کنی که سینما هنر است. پناهی در جواب دعوت ریچارد پنیا نامه‌ای فرستاده این هم متن نامه بدون هیچ شرحی:
ریچارد پنیای عزیز ابتدا باید از تو تشکر کنم که فیلم طلای سرخ را شایسته حضور در جشنواره‌ی معتبر و مهم نیویورک دانسته‌ای همچنین بابت زحمات زیادی که طی دهه گذشته برای معرفی سینمای ایران به جامعه‌ی آمریکا کشیده‌ای و بعد معذرت بخواهم که نمی‌توانم به دلیل مشکلات انگشت نگاری در آن جشنواره حضور داشته باشم. زمانه‌ی عجیبی است. این فقط اعتقاد و باور جرج بوش نیست که می‌گوید: “یا با مایی یا علیه ما” بلکه در این جا هم، هر کس قدمی فراتر از خطوط قرمز محدودسازان بر دارد، نگاه تردید آمیز آنان آغاز می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که او را خودباخته، بی هویت، جاسوس، نفوذی، بیگانه پرست ... و حتی مرتد می‌نامند. این جا مرا به جرم این که فیلمساز اجتماعی هستم و زیر بار سانسور نمی‌روم بازجویی می کنند و در آمریکا، مرا به جرم آن که فیلمساز ایرانی هستم، انگشت نگاری می‌کنند تا غرور ملی‌ام را از بین ببرند... این برزخی‌ست که من و بسیاری چون من در آن گرفتارند.ریچارد عزیز، مطمئنم که موقعیت مرا در مقاومت برابر این تحقیر هنگام ورود به آمریکا درک می‌کنی و نیز خوب می‌فهمی که من نه فقط به عنوان یک فیلمساز، بلکه به عنوان یک انسان، نمی‌توانم باورهای خود را نه در داخل ایران و نه در خارج ایران زیر پا بگذارم.
با احترام جعفر پناهی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes