۱۳۸۴ مهر ۲۵, دوشنبه

به دنبال انتصابات گسترده فاميلي:اولين کارت زرد به رييس جمهور

درحالي که در هفته هاي اخير موج انتقاد از محمود احمدي نژاد به خاطر انتصاب برخي از نزديکانش در پست‌هاي دولتي و دو شغله بودن بسياري از چهره‌هاي دولت او بالا گرفته،اظهارات اخير زريبافان عضو آبادگر شوراي شهر و دبير هيات دولت،انتقادها را به اعتراض برخي از چهره‌هاي سرشناس جناح راست بدل کرده است. محمد نبي حبيبي دبيرکل موتلفه و موحدي کرماني نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران،از جمله کساني هستند که ديروز نسبت به انتصابات اخير اعتراض کردند.
محمود احمدي نژاد از نخستين روزهاي آغاز به کارش تا کنون بسياري از اقوام،نزديکان و دوستانش را در پست هاي مهم دولتي منصوب کرده است. به پيروي از اين روند، برخي از اعضاي دولت او نيز از هنگام نشستن بر کرسي هاي قدرت به صدور احکامي براي نزديکان شان مشغولند. ديروز موحدي کرماني نماينده رهبري در سپاه پاسداران با انتشار نامه يي خطاب به حجت‌الاسلام مصلحي نماينده رهبري در نيروي مقاومت بسيج از وي خواست تمام همت خود را صرف انجام ماموريت‌هاي نمايندگي ولي فقيه در نيروي مقاومت بسيج كند. در اين نامه که از سوي روابط عمومي كل سپاه در اختيار خبرگزاري ها قرار گرفت و رونوشت آن نيز براي احمدي‌نژاد ارسال شده آمده است: "با عنايت به تدبير فرماندهي معظم كل قوا حضرت آيت الله خامنه‌اي در خصوص ممنوعيت شغل دوم براي شاغلين نيرو‌هاي مسلح و مواد قانوني مطرح در اين موضوع، انتصاب جنابعالي به عنوان مشاور رييس‌جمهور در امور علما و روحانيون از آنجايي كه اشتغال هم زمان در پست مشاورت رياست محترم جمهور و نمايندگي ولي فقيه در نيروي مقاومت بسيج، عملا موجب اختلال در هر دو وطيفه مي‌شود، به همين جهت و با توجه به اين كه جنابعالي سپاه را براي ادامه‌ انجام وظيفه انتخاب كرده‌ايد، تمام وقت و همت خود را صرف انجام ماموريت‌هاي ولي فقيه و نيروي مقاومت بسيج كنيد." از زمان آغاز به کار کابينه احمدي نژاد اين نخستين بار است که يکي از مقامات حکومتي با ابلاغ دستور در برابر رسم تازه دو شغله بودن در دولت جديد ايستادگي مي کند.

پاشنه آشيل
اگر چه در سال هاي اخير انتصاب اقوام و نزديکان مقامات دولتي در ايران رواج يافته، اما چنين روندي در نخستين سال هاي پس از انقلاب به عنوان يکي از نشانه هاي حکومت وراثتي شناخته مي شد. به همين دليل وقتي در نخستين سال هاي انقلاب، برخي از روحانيون نزديک به آيت الله خميني از او خواستند تا اجازه حضور سيد احمد خميني را در پست نخست وزيري بدهد با برخورد شديد و امتناع او از صدور چنين اجازه يي مواجه شدند.اما در سال هاي پس از ۶۸ بار ديگر چنين سنتي در ايران احيا شد. در دو دوره رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني برخي از نزديکانش در پست هاي دولتي قرار گرفتند. حضور محمد هاشمي در صدا و سيما و علي هاشمي در شرکت نفت، همواره به عنوان يکي از مصاديق انحراف او از اصول انقلابي مورد توجه منتقدان و مخالفانش بود.وقتي محسن، فائزه، فاطمه و مهدي فرزندان هاشمي رفسنجاني در برخي از رده هاي مديريتي به کار گماشته شدند ديگر صداي مخالفت را مي شد از همه جا شنيد.اين ماجرا بعدها به پاشنه آشيل هاشمي تبديل شد.محمد خاتمي رييس جمهور اصلاح اصلاح طلب نيز در سال هاي پس از دوم خرداد برخي مناصب را به نزديکانش سپرد که از جمله آنها مي توان به علي خاتمي برادرش اشاره کرد که ابتدا رياست بازرسي ويژه رييس جمهور و در دور دوم رياست جمهوري خاتمي، مديريت دفتر او را بر عهده داشت. در همه اين سال ها برخي از جريانات سياسي و بخصوص تندرو هاي راست در ايران همواره به انتقاد از فاميل سالاري پرداخته و با برجسته کردن برخي از انتصابات در دولت هاي وقت تلاش مي کردند نزد افکار عمومي خود را مردمي وانمود کنند.تا در بر پاشنه اي ديگر چرخيد.

ما براي خدمت آمديم
در هنگامه انتخابات اخير رياست جمهوري،محمود احمدي نژاد هم که خود را رجايي دوم مي خواند، يکي از منتقدان اصلي رابطه سالاري بود.احمدي نژاد در هنگامه انتخابات بارها در سخنراني هاي انتخاباتي اش تاکيد کرد که:" استيلاي خانوادگي بر ثروت كشور و نفت را كنار خواهم زد".او در آستانه دور دوم انتخابات در جمع ۱۵۰ نماينده مجلس هم گفت: "بنده رانت خواري و استيلاء خانوادگي بر ثروت كشور و مافياي قدرت و قبيله را از نفت جدا خواهم كرد و در اين راه جانم را خواهم گذاشت".احمدي نژاد که عدالت و رفع تبعيض را مهمترين شعار انتخاباتي خود قرار داده بود، در سخنراني هاي انتخاباتي اش مدام تاکيد مي کرد که: " وقتي قله‌هاي ثروت شكل مي‌گيرد، جايي براي آزادي نمي‌ماند و آنها با در دست گرفتن رسانه‌ها، آنقدر فضا را مي‌گيرند كه اجازه نمي‌دهند صداي مردم به جايي برسد و پيشرفت كشور دچار خدشه مي‌شود."

او همچنين‌ با اشاره به ظهور يک طبقه ممتاز در جامعه بر اثر رانت خواري، بر اين نکته اصرار داشت که: "بايد دست در دست مردم، ديوار ضخيمي كه بين مردم و مجريان برپا شده است و لايه طبقه ممتاز همه روابط را مخدوش و ارزش‌ها را زير سئوال برده است را از بين ببريم. ما براي خدمت به مردم آماده‌ايم و شرايط كشور اين مطلب را مي‌خواهد و مطمئناً با امكانات و مردم ما مي توانيم بهتر از اين كشور را بسازيم. ظاهراً بنده از نظر بعضي‌ها وارد منطقه ممنوعه شده‌ام و جرم بزرگي مرتكب شده‌ام كه كانديداي انتخابات رياست جمهوري شده‌ام ". او با انتقاد از رقبايش بر اين نکته، تاکيد داشت که :" وقتي بي عدالتي در كشور وجود دارد و بيش از ۲ ميليون بيكار در كشور داريم چگونه مي‌توانيم حرف فرهنگي بزنيم." يکي ديگر از مهم ترين محورهاي سخنان انتخاباتي احمدي نژاد به انتخاب مديران دولتي مربوط مي شد.او وعده داده بود که در صورت نشستن بر صندلي رياست جمهوري، در انتخاب خود مبناي اصولي و ارزش‌هاي انقلابي را در نظر بگيرد و مديران" پاك، شجاع،‌ متخصص، كارآمد و همراه مردم" را بر‌گزيند. با اطمينان هم مي گفت که:
" مطمئن هستم در ايران از اين نيروها بسيار وجود دارد".
سخنان احمدي نژاد اما تنها تا نشستن او بر صندلي رياست هيات دولت دوام داشت.

فاميل ها از راه رسيدند
وقتي يک ماه پيش خبر انتصاب حاج داود احمدي نژاد، برادر محمود احمدي نژاد به سمت رياست بازرسي ويژه رييس جمهور از سوي ايرنا بر روي خروجي هاي اين خبرگزاري رفت، معلوم شد که رجايي دوم برخلاف تصورخيلي ها نقش خودش را در انتخابات خوب بازي کرده است.از آن پس چنان سيلي از حکم هاي مختلف براي دوستان و نزديکان راه افتاد .و در کوتاه مدت بسياري از مديران شهرداري تهران و حاميان انتخاباتي احمدي نژاد يک شبه ره صد ساله را طي کردند و زمام اداره کشور را به دست گرفتند.تا جايي که در آستانه مجمع عمومي سازمان ملل، وقتي قرار شداحمدي نژاد راهي نيويورک شود، انتشار اسامي هيات همراه او چنان تعجب همگان را بر انگيخت که حتا روزنامه کيهان هم با لحن مودبانه يي به انتقاد از اين هيات پرداخت.در ميان اسامي هيات همراه اسامي برخي از دوستان احمدي نژاد در شوراي شهر تهران هم ديده مي شدند که هيچ سمت رسمي در دولت نداشتند.احمدي نژاد براي چاره جويي به زريبافان حکم دبيري دولت داد تا دهان منتقدان را ببندد.اما ماجرا به همين جا ختم نشد.

از شايستگي تا وابستگي
وقتي فهرست مديران دولت که در يک ماه گذشته منصوب شده اند با افزودن منسوبان، بلند و بلند تر شد به تدريج صداي منتقدان هم بلند و بلندتر شد.يکي از نخستين منتقدان واگذاري پست ها، عباس سليمي نمين بود.سليمي نمين پس از انتصاب علي جنتي به عنوان معاون سياسي وزير کشور و غلامحسين الهام عضو حقوقدان شوراي نگهبان به رياست دفتر رييس جمهور، نه به احمدي نژاد نامه نوشت و نه به وزير کشور.او نامه اش را خطاب به احمد جنتي دبير شوراي نگهبان و پدر علي جنتي نوشته و منتشر کرد.سليمي دراين نامه از اشتغال مضاعف اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان و نيز انتصاب فرزند وي به عنوان معاون سياسي وزارت کشور که موجب وارد آمدن خدشه به جايگاه شوراي نگهبان خواهد بود، انتقاد کرد. عباس سليمي نمين در نامه اش با اشاره به اشتغال مضاعف اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان بعد از انتخابات رياست جمهوري و با بيان اينکه اين مسئله باعث تعجب فراوان شده است، افزود: "همواره فقدان نيروي انساني کافي و محدويت زماني از جمله توجيهات ارائه شده در مورد ايرادات و ضعف هاي بروز يافته در چارچوب انجام وظايف شوراي نگهبان بوده و در همين راستا درگذشته بسياري از عملکردهاي غيراصولي عناصر هيات نظارت به حساب شوراي محترم نگهبان گذاشته مي‌شد که طبعاً از اعتبار اين جايگاه مهم در افکار عمومي مي‌کاست". وي افزود:" اکنون شاهديم که بعد از برگزاري انتخاب نهم، گويي يک فرصت استثنايي براي مسئوليت‌پذيري اين عزيزان فراهم آمده است که برخي نيز از اين که دو شغل اجرايي در يکديگر ادغام نشده و به ايشان واگذار نگرديده، رنجيده خاطر شده‌اند".سليمي نمين با يادآوري اينکه مسئوليت اجرايي انتخابات مجلس و رياست جمهوري بر عهده معاونت سياسي وزارت کشور بوده و در آينده براي زير سوال بردن صحت و سلامت انتخابات چه بسا که تبليغات منفي حول اين نکته متمرکز شود، افزود:" در اين چهارچوب تبليغ خواهد شد که اجراي انتخابات و نيز نظارت بر آن بر عهده جنتي ها (پدر و پسر) است".

البته اين تنها علي جنتي و غلامحسين الهام نبودند که به خاطر نسبت هايي بر مسند شغل هاي دو يا چند گانه نشستند، برخي از مسولان نيز همزمان با حفظ پست هاي قبلي، به مناصب تازه اي در دولت رسيدند که از آن جمله مي توان به مهدي چمران و مسعود زريبافان از اعضاي شوراي شهر اشاره کرد و همچنين جمال کريمي راد که در حال حاضر هم وزير دادگستري است و هم سخنگوي قوه قضاييه. رحيم مشائي معاون فرهنگي شهرداري تهران، حالا رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را بر عهده گرفته و البته مي توان اسامي بسياري از منسوبان احمدي نژاد را يافت که در اندک زماني پس از آغاز به کار او در مشاغل حساس دولتي قرار گرفته اند.

از انتقاد تا اعتراض
احمد توکلي رييس مرکز پژوهش هاي مجلس يکي ديگر از منتقداني بود که اقدامات احمدي نژاد و همکارانش در انتصابات اخير را مورد نکوهش قرار داد.توکلي با غير قانوني خواندن همراه بودن دو مسووليت در يک فرد گفت که اين برخلاف قانون بوده و بايد اصلاح شود. او با لحن انتقادي در اين باره گفت :" تا آنجايي كه ما بررسي كرده‌ايم آنچه برخي اعضاي دولت دارند شغل محسوب نمي‌شود، ولي جمع دو مسووليت در يك فرد داراي اشكال قانوني است".اندکي بعد نشريه صبح صادق، ارگان نماينگي رهبري در سپاه نيز با انتقاد از حضور همزمان نزديکان احمدي نژاد در مشاغل مختلف نوشت: "به رغم برخورد رئيس جمهوري اسلامي در زمان تبليغات انتخاباتي با مديران چند شغله و انتقادهاي وي از اين امر،اين روزها نام برخي از اعضاي شوراي شهر در فهرست اعضاي هيات دولت هم هست و وزير دادگستري هم سخنگوي دستگاه قضائي شده است".

اين نشريه در ادامه نوشت " شعار کوچک سازي دولت فراموش شده و اين روزها برخي انتصابها در راستاي حجيم تر شدن ساختار دولت انجام مي شود".

اگر چه تا چند روز پيش مخالفت با انتصاب هاي سببي و نسبي احمدي نژاد بيشتر انتقادي بود، اما اظهارات مسعود زريبافان که منتفدان اين روند را "حسود و ورشکسته سياسي" خواند، باعث شد تا انتقاد کنندگان هم لحن خود را عوض و لحن اعتراضي را جايگزين لحن انتقادي کنند.محمد نبي حبيبي دبير کل موتلفه، ديرسال ترين تشکل مذهبي جناح راست، ديروز با بيان اين جمله که " عصمت دولت را هيچ كس امضا نكرده است" به دولتي که خود را منسوب امام زمان مي خواند، ياد آوري کرد که دولت و مجلس بايد بدانند كه نيازشان به مجموعه اصولگرايان خيلى بيشتر از قبل از انتخابات است و اگر دولت موفق نباشد ضررش به مجموعه اصولگرايان برمى گردد.وى با اعتراض نسبت به سهم خواهي اعضاي شوراي شهر گفت: اگر در شوراى شهر تهران هم، تشكل ها دنبال سهم خواهى باشند دچار مشكلات مى شوند .
به نظر کارشناسان عليرغم اينکه زريبافان سخنان منسوب به خود را تکذيب کرده، اما چنانچه در روزهاي آينده احمدي نژاد راهکاري براي دلجويي از آزردگان راست پيدا نکند، ممکن است با واکنش هاي تندتر از نامه ديروز موحدي کرماني هم مواجه شود. انتشار علني آن نامه توسط نمايندگي رهبري درسپاه پاسداران مي تواند به معناي هشداري به رييس دولت نيز تلقي شود.
...
انتشار؛روزآنلاین،25 مهر 1384

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes